Перейти до вмісту

Делікатна ситуація з постояльцями

Складна поведінка підопічного – як з нею впоратися?

Гнів, агресія, небажання співпрацювати та проявляти активність. Догляд за літніми може стати справжнім випробуванням. Що робити у такому разі? Що може спричинити складну поведінку підопічного і як на нього реагувати, щоб уникнути подальших конфліктів?

Ділікатна ситуація клієнта

Зміни, пов’язані з процесом старіння, типові недуги людей похилого віку. Дуже часто саме фізичний стан є причиною складної поведінки підопічного. Сильні, хронічні болі, розвиток деменції, раптова втрата повноцінної фізичної форми та відсутність довіри до опікуна роблять літню людину більш дратівливою, нетерплячою та агресивною. На початку варто задуматися, з чим пов’язане його негативне ставлення. Іноді саме розуміння допомагає няні краще підготуватися до повсякденних випробувань та труднощів.

Старий чоловік, який все менш і менш самостійний або стикається з хронічними захворюваннями, може відмовитися від співпраці та неохоче прийняти допомогу. Процес спілкування погіршується та догляд стає справжнім випробуванням. Як тоді впоратися? Що робити, коли навіть найпростіші дії призводять до конфлікту?

Позитивне ставлення та розуміння

Чи реагує літня людина надмірно на певні ситуації? Не хочете змінюватися, дратівливі чи боретеся із сильними емоціями? Чи стає все важче і важче заохочувати її займатися звичайними справами? Хоча іноді легко визначити причини важкої поведінки учня, зазвичай це виявляється складнішою справою. Це також вимагає великого терпіння, співчуття та прихильності. Тільки співпереживаючи її ситуації, ми можемо відкрити для себе нові, ефективніші способи вирішення проблем.

У кризових ситуаціях варто пам’ятати, що перебільшені реакції не обов’язково мають бути наслідком злої волі старшого. Навпаки, він зазвичай не діє свідомо. Що може бути причиною?

Хронічні хвороби

Вони мають прогресуючий характер і значно знижують якість життя. Необхідність змінити старі звички та втрата контролю можуть призвести до вкрай агресивної та важкої поведінки підопічного. Дуже важливо зберігати спокій і керуватися тим, що спілкується у пориві безпорадності. Як упоратися?

Передусім уважно стежте за всіма реакціями і залишайтеся на зв’язку з його сім’єю. Подбайте про те, щоб, незважаючи на хворобу, старший відчував себе потрібним та оточеним близькими людьми. Вам не здається, що його стан погіршується чи він погано реагує на ліки? Повідомте свого лікаря, як тільки вас щось турбує. Також пам’ятайте, що тривога, викликана діагнозом та новими обставинами, часто спричиняє глибоку депресію. Здорове спілкування та взаємна довіра ще важливіші.

Деменція

Це може спричинити глибоке розчарування, тривогу, стрес або агресію. Люди похилого віку часто борються з втратою пам’яті, погіршенням здатності міркувати або розладами орієнтації. Усі симптоми можуть погіршуватися з часом. Плануєте поїздку до літньої людини, яка страждає на старече недоумство або хворобу Альцгеймера? Уважно перевірте, на якій стадії він знаходиться і на що ви можете очікувати.

Проблеми з рухливістю, порушення зору або слуху

Становище людей похилого віку з інвалідністю вкрай важке. Це часто призводить до недовіри, стресу, різкого придушення настрою чи смиренності. Підопічний може ставати все більш ізольованим або гнівно реагувати на будь-які спроби допомогти. Тоді підтримка няньки дуже важлива. При цьому літня людина має залишатися максимально активною та самостійною.

Іноді достатньо внести кілька невеликих змін, щоб покращити стосунки та встановити порозуміння зі старшим. Що потрібно пам’ятати при щоденному догляді та обслуговуванні?

Інші причини складної поведінки підопічного

Які інші джерела проблем у співпраці з людьми похилого віку?

Великі життєві зміни, наприклад, смерть чоловіка чи близької людини, нещодавня дорожньо-транспортна пригода, переїзд.

  • Соціальна ізоляція.
  • Спільне відчуття втрати контролю, втрати незалежності та залежності від інших.
  • Тривалий біль, який заважає нормальному функціонуванню.
  • Стійка відсутність апетиту, порушення сну та безсоння.

Як зняти напругу?

Занепокоєна поведінка літньої людини проявляється лише час від часу? Ви помічали, що гнів чи апатія – її природна реакція на стресові ситуації? Постарайтеся зняти напругу та запобігти можливим рецидивам нездужання. Як це зробити? Ігри та регулярне спілкування необхідні. Активність на свіжому повітрі допоможе усунути емоції, що накопичилися. Крім того, переконайтеся, що його найближче оточення безпечне, чуйне та комфортне.

Пам’ятайте, що кожен випадок є індивідуальним. Немає одного перевіреного методу дій. Перш ніж ви почнете організовувати час для літньої людини, дізнайтеся, що їй дійсно подобається робити, а чого вона досі уникала. Слідкуйте і за її реакцією. Намагайтеся уникати ситуацій, розмов та предметів, які викликають труднощі. Приберіть з поля зору речі, що бентежать, не повертайтеся до неприємних спогадів. Це найкращий спосіб захистити її від причин нездужання.

Подбайте про правильне спілкування

Є кілька правил, яких слід дотримуватися при розмові з людиною похилого віку. Насамперед, намагайтеся регулярно усувати будь-які непорозуміння. Коли ви помітите, що він починає нервувати, спокійно поясніть йому ситуацію. Так він знатиме, чого чекати. Переконайтеся, що ви розумієте, в чому проблема, і попросіть їх повторити або дати додаткові роз’яснення. Підтримуйте зоровий контакт та спокійний тон голосу.

Як реагувати на складну поведінку підопічного?

Іноді краще ігнорувати складну поведінку пацієнта. Ви помітили, що він хоче вас спровокувати? Дистанція та терпіння – ось що важливо. Не показуйте страху чи ознак роздратування. Однак пам’ятайте, що злість, бунт і гнів поступово можуть перерости на щось гірше. Їх краще припинити у зародку. Як це зробити? Над усе:

  • використовуйте прості короткі повідомлення та підтримуйте зоровий контакт;
  • якщо ситуація почне загострюватися, відмовтеся від спроб говорити. Літня людина швидко перестане розуміти, що ви кажете і чого очікуєте. Так буде набагато краще продемонструвати правильне виконання інструкції;
  • чітко сигналізуйте про те, що ви не терпите агресії – не посміхайтеся, стежте за відповідною мовою тіла та тоном голосу.

Шукати допомоги

Поговоріть з людиною похилого віку і спробуйте з’ясувати, що її злить або засмучує. Підопічний не хоче говорити про свої недуги чи нездужання? Зв’яжіться з членами сім’ї. Розкажіть їм про свої спостереження. Пам’ятайте, що у кожного може закінчитися терпіння в якийсь момент. Найголовніше – не боятися звертатися за допомогою та не ігнорувати симптоми професійного вигоряння чи дискомфорту.

Будинок престарілих Життя в радість спеціалізується по догляду, оздоровленню і реабілітацією за літніми людьми і за лежачими хворими. Так само, ми надаємо послуги медичного транспортування з України і за кордоном, пишіть нам на електронну пошту або дзвоніть.

uarenamed@gmail.com – для клієнтів

+380988866469

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.Обов’язкові поля позначені *