Перейти до вмісту

Які причини агресії у людей похилого віку?

Агресія у літньому віці – як реагувати?

Агресивність у похилому віці – звичайне явище. Не означає, що опікун старшого безпорадний проти його атак. Ви маєте справу з агресивним клієнтом? Ось що ви можете зробити.

Зрозумійте джерела агресії

Перший, хоч і не найпростіший крок боротьби з агресією підопічного – розібратися у причинах. Як опікун, ви залишаєтеся з людиною похилого віку щодня, ви дуже добре його знаєте і можете спостерігати, наприклад, чи є агресивна поведінка разовою, викликана конкретною ситуацією або повторюється досить регулярно.

Агресія може мати різні причини. Джерелами можуть бути:

  • психологічною, коли людина похилого віку не може впоратися з тим, що вона залежить від іншої людини або коли вона бореться з тривогою, пов’язаною зі старінням та погіршенням здоров’я;
  • біологічної, коли дефіцит вітамінів та мінералів викликає погіршення самопочуття, а також дратівливість та нетерпіння;
  • фізичної, коли хворий страждає від тривалого болю;
  • захворювання, наприклад, пов’язані з деменцією або хворобою Альцгеймера.

Уважно спостерігайте за підопічним і спробуйте зрозуміти, звідки виходить його агресія. Можливо, це викликано болем та візит до лікаря вирішить проблему. Якщо літня людина почувається самотньою і покинутою своїми родичами і намагається привернути їхню увагу агресивною поведінкою, повідомте про це сім’ю. Їх більш часті відвідування та додаткові заходи для людей похилого віку з можливістю встановлення нових контактів можуть покращити самопочуття. Також може допомогти спілкування із психологом.

Інша ситуація – агресія, спричинена деменційними захворюваннями. Така агресія прогресує і в крайніх випадках старший може стати небезпечним для себе та оточуючих. Найчастіше напади не пов’язані з якимось конкретним подразником, тому простого рецепта їх припинення не існує. Той, хто доглядає літню людину, повинен поводитися з підопічною твердо і дуже конкретно.

Знати види агресії

При з’ясуванні причин агресивної поведінки може бути корисно знати, як розвивається агресія. Часто вона починається як пасивна агресія, коли підопічний не застосовує словесне чи фізичне насильство. Найчастіше цей стан супроводжується напругою в тілі – стиснутими кулаками, напруженими плечима, пронизливим поглядом. Цього не можна недооцінювати і якнайшвидше повідомляти родичам підопічного про свої спостереження.

Ще один вид агресії, найбільш поширений серед людей похилого віку, які перебувають на домашньому догляді – це зухвала поведінка. Старший відмовляється від їжі, ускладнює догляд, не слухається вказівок. Однак він не застосовує фізичне насильство, і воно часто супроводжується словесним насильством. Однак підопічний може виявляти неповагу до няні, виявляти зловмисну поведінку, відчувати межі терпіння.

Найскладніший тип агресії – це той, який має найбільшу інтенсивність. І тут старший може використовувати фізичну і словесну агресію, яке поведінка може загрожувати безпеці, здоров’ю і навіть життя третіх осіб. При вираженій деменції у поєднанні з такою агресією найкращим рішенням є переведення підопічного до спеціалізованої установи. Йдеться про його власну безпеку, а також про безпеку опікуна та інших людей навколо літньої людини. У деяких випадках може допомогти медикаментозна терапія. Іноді, коли агресія ще перебуває в початковій стадії, а напади мають разовий характер і нікому не загрожують, старший може перебувати під домашнім наглядом, але такий відхід вимагає від няні відповідної підготовки.

І як ви можете допомогти літній людині з агресією? Нижче ви знайдете кілька порад щодо помірної агресії, не пов’язаної з прогресуючою деменцією.

Усунення джерел агресії

Якщо підопічний агресивно реагує на певні ситуації, теми розмови чи навіть предмети, намагайтеся уникати їх та прибирати з поля зору. Не зазнайте старшого переживання негативних емоцій, навпаки – постарайтеся убезпечити його від причин фрустрації.

Подбайте про правильний тон голосу

Коли літній поводиться агресивно, надзвичайно важливим є правильний тон голосу опікуна, а також його ставлення. Реагуйте твердо та рішуче. Тримайте поставу прямо і не зводьте очей із кімнати. Пам’ятайте, що не можна одночасно виявляти нетерпіння чи реагувати агресією на агресію. Це лише посилить негативні емоції у підопічному.

Реагуючи на агресивну поведінку, не посміхайтеся – старший повинен знати, що поводиться неадекватно і агресії ви не зазнаєте.

Використовуйте прості повідомлення

Говоріть чітко, але також коротко. Замість того, щоб пояснити старшому, чому він повинен виконувати цю команду, просто покажіть йому, що ви очікуєте від виконання цієї команди. У момент нападу агресії ніякі пояснення не будуть ефективними і можуть додатково посилити погані емоції. Особливо, коли у стані фрустрації підопічний перестає розуміти, що ви йому кажете.

Практикуйте наполегливість

Впоратися з агресивною поведінкою складно, у цьому немає жодних сумнівів. Однак багато залежить від вашого підходу. Ви можете ставитись до негативних емоцій старшого як до перешкоди чи виклику та спробувати допомогти йому впоратися з ними. Це хороша можливість попрактикуватися у впевненості у собі. Пам’ятайте, що агресія у літньому віці спрямована не на вас – її причини зовсім інші і можуть бути психологічними чи фізичними. Це усвідомлення дозволить вам набратися терпіння і не засмучуватися у скрутній ситуації. Ваш спокій та дистанція дуже потрібні в цьому випадку.

Не ігноруйте агресивну поведінку

У деяких ситуаціях простіше ігнорувати негативну поведінку, особливо якщо ми не знаємо, як з нею впоратися. На жаль, агресії необхідно протистояти, інакше вона починає розвиватися та домінувати. Тож якщо ваш підопічний лише зрідка виявляє агресивну поведінку або вам довелося опинитися в такій ситуації вперше, не ігноруйте це. Початковий бунт або злість з часом можуть перерости в набагато інтенсивніші реакції, і тоді контролювати їх буде набагато складніше.

Підтримуйте зв’язок із близькими

Повідомляйте своїм близьким про всі зміни у поведінці підопічного. Сім’я має знати, що з ним відбувається, щоб відповідним чином реагувати. Так що якщо старший відмовляється від їжі або не дотримується встановлених правил, не бійтеся дзвонити найближчим до підопічних людей. Поділіться всіма своїми спостереженнями та висновками, запропонуйте відвідати лікаря чи психолога.

Будинок престарілих Життя в радість спеціалізується по догляду, оздоровленню і реабілітацією за літніми людьми і за лежачими хворими. Так само, ми надаємо послуги медичного транспортування з України і за кордоном, пишіть нам на електронну пошту або дзвоніть.

uarenamed@gmail.com – для клієнтів

+380988866469

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.Обов’язкові поля позначені *